Ontroerend portret
van een gay liefde in Kameroen
Deze brieven eindigen in tranen is de debuutroman van de in
Kameroen geboren en in het Verenigd Koninkrijk woonachtige Musih Tedji Xaviere.
Ze won er meteen de Pontas & JJ Bola Emerging Writers Prize mee. Het boek
werd prima vertaald door Lara Visser.
De christelijke Bessem woont in Kameroen waar ze op een dag
op slag verliefd wordt als ze op het voetbalveld een knipoog krijgt van moslima
Fatima. Ze beginnen een hevige, maar geheime relatie. Alles gaat goed tot ze in
een homobar betrapt worden. Fatima verdwijnt en Bessem blijft alleen achter.
Dertien jaar later is ze hoogleraar en mist ze Fatima nog steeds enorm. Wanneer
ze op een dag Fatima’s beste vriendin tegenkomt, begint ze een intense
zoektocht naar Fatima.
We leren over de situatie in Kameroen waar gays op eieren
lopen om niet ontmaskerd te worden door de homofobe maatschappij. Op
homoseksualiteit staat een celstraf en gays voelen zich er ‘kakkerlakken die
zich alleen thuis voelen op donkere plekken.’ Niet alleen de overheid straft,
het volk neemt er het recht in eigen hand als de straf niet streng genoeg is
naar hun zin. Ook de religie speelt een belangrijke rol. Het katholicisme
reageert met duivelsuitdrijving door een priester, de islam reageert nog heftiger.
Ook lezen we over corruptie, smeergeld, verdwaalde kogels en bloederige
confrontaties tussen het leger en de separatisten, waarbij de burgeroorlog toch
beschreven wordt als minder urgent dan homoseksualiteit wat nog erger wordt
bevonden. Dit alles wordt heel goed uitgewerkt en je voelt je echt in Kameroen.
Liefhebbers van mooie zinnen kunnen hun hart ophalen want het
boek staat vol mooie zinnen om van te genieten zoals:
In het openbaar voelde het altijd alsof ik uitgehongerd was
en jij iets lekkers dat net buiten mijn bereik lag.
Of:
In mijn ene hand houd ik hoop vast en in mijn andere angst.
Het boek is volledig geschreven vanuit het perspectief van
Bessem die in brieven aan Fatima alles vertelt. Zo leren we Bessem heel goed
kennen. De schrijfster beheerst prima het ‘show don’t tell’-principe wanneer ze
bijvoorbeeld Bessems sombere gemoedstoestand weergeeft: ‘Mijn leven is weer
geworden zoals het was voordat ik jou ontmoette, alleen weet ik nu precies wat
ik mis. Er is geen morgen voor mij, alleen het verleden en dit oneindige
wachten.’
Fatima’s persoonlijkheid leren we kennen via Bessems
beschrijvingen ervan:
Jij was de bliksem en de jongens waren de wolken die achter
je aan joegen, maar je nooit raakten. Je was geweldig, een wezen dat verscheurd
werd tussen zachtheid en hardheid. Je was precies zoals ik me had voorgesteld.
Het verhaal wordt relatief chronologisch verteld, met enkele
uitweidingen en flashbacks. Er zitten verschillende ontroerende en pakkende
scènes in die beklijven en waarbij de personages je echt raken. Op andere
momenten is het verhaal enigszins spannend door de zoektocht naar Fatima. Verwacht
echter geen enorme spanning. Ook de clou is redelijk snel duidelijk. Dit is dan
ook geen boek dat je leest omwille van de spanning, maar wel omdat je graag
iets bijleert over het land en zijn gewoonten en omdat je ondergedompeld wil
worden in heel mooi beschreven gevoelens.
Het boek zal lezers zowel heel veel bijleren over de
cultuur, religie en politieke situatie in Kameroen, als hen ontroeren. De
romance tussen Bessem en Fatima wordt zo meer dan gewoon het zoveelste
liefdesverhaal en verwordt tot een verhaal dat de lezer in zijn hart zal
sluiten waar het nog even zal blijven nazinderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten