Gisteren verscheen mijn redactionele recensie van Stilleven (Sarah Winman) op #hebban
Poëtisch pareltje,
bruisend van levensvreugde
De Britse Sarah Winman debuteerde in 2011 met Toen God
een konijn was. Ze won toen de New Writer of the Year bij de Galaxy
National Book Awards en het boek werd een bestseller. Daarna volgden onder
andere het eveneens zeer goede De blikman, genomineerd voor de Costa
Novel Award. Stilleven is haar vierde roman. Miebeth van Horn vertaalde
het boek in het Nederlands en Uitgeverij Orlando gaf het uit.
De jonge soldaat Ulysses Temper en de oudere kunsthistorica Evelyn
Skinner ontmoeten elkaar in oorlogsomstandigheden in 1944 in Firenze. Hoewel de
ontmoeting slechts enkele uren duurt, ontsteekt Evelyns passie voor kunst een vonk
in Ulysses. Als hij na de oorlog huiswaarts keert, is hij onomkeerbaar
veranderd. De ontmoeting met Evelyn zindert in hem na en zorgt dat hij anders
naar de wereld kijkt en anders in het leven staat. Onverwachte omstandigheden
brengen Ulysses en vele van zijn dierbaren in zijn kielzog terug naar Firenze
waar hun leven rond kunst, vriendschap en goed eten zal draaien.
Het is niet evident om Stilleven in een categorie te
plaatsen. Is het een ode aan Italië, zijn gewoontes en keuken? Absoluut. Een
uitweiding over kunst? Dat ook. Een staaltje poëzie? Zonder twijfel. Maar
daarnaast is het ook een boek met bijzonder veel humor én is het een ode aan de
liefde en aan familie. De auteur toont dit halverwege het boek via een prachtig
beeld waarin ze de titel, kunst en het belang van familie ingenieus met elkaar
verweeft.
De taal die Winman gebruikt doorheen het boek sprankelt. Zo
gaat haar beschrijving van de ‘Peggy-betovering’ als volgt:
‘Ze had klasse. Misschien dat ze die had gestolen, maar ze
had hem wel. En dat zei ze ook tegen je bij het zingen, want ze zong voor haar
leven en ook voor het jouwe, de wereld draaide immers nooit uit op wat jij
wilde dat ze was. Ze draaide gewoon. En jij klemde je vast.’
De vele personages zijn zeer divers en kleurrijk. De auteur
toont regelmatig dat ze het ‘show, don’t tell’-principe goed beheerst. Zo zou
de jonge Evelyn met de kostbare schilderijen dansen van pure verrukking,
terwijl een jonge E.M. Forster alleen maar schrik zou hebben ze te laten
vallen. Bij de inhalige schuldeninner ‘zat een hoop schurk in dat loopje’ en de
complexe Peggy zie je zo voor je als ze
‘pijn afschudt met een zwiepende ruk van haar polsen en hem
naar de goot verwijst om zich te voegen bij nog eens duizend andere hartverscheurende
verhalen. Rechts links, rechts links wiegen haar heupen als een hitsige droom
en oranje gloeiende kooltjes lichten op tussen haar ongestifte lippen. Je zou
je kunnen ophangen aan elk van haar woorden en menig man had dat ook
geprobeerd.’
De dialogen zijn van een zeer realistische kwaliteit en
daarenboven vaak zeer grappig. Zo volgt er op de retorische vraag wat er nu in
hemelsnaam beter kan zijn dan alles wat Brits is een volledige pagina met
enthousiaste inbreng van iedereen, de papegaai inbegrepen. Sterke scènes worden
filmisch geschilderd zoals het onverwacht tegenkomen van ‘Margaret dinges’.
Sarah Winman strooit gul met humor van een Shakespeare
citerende papegaai, over een man die bij de keuze van zijn vriendinnen het
alfabet netjes afgaat tot een priester bij wie de duur van zijn bezoek afhangt
van de kwaliteit van de wijn.
Als The Guardian een boek uitroept tot beste boek van
2021, kan een mens niet anders dan hooggespannen verwachtingen koesteren. Stilleven
slaagt erin om die verwachtingen waar te maken en alle lof te verdienen. Het is
een ode aan het leven en aan de vrienden waartoe een mens zich wendt om zijn
leven zin en geluk te geven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten