maandag 8 mei 2017

In 2013 geraakte ik met onderstaande tekst de Column Battle ingestemd.


Op 1 april krijgt elkeen wat hij wil


Eén april blijft voor mij voor altijd verbonden met warmte en mokka-ijs. In 1999 was 1 april een van de eerste warme dagen en het bleef aangenaam warm tot ’s avonds. Er hing spanning in de lucht en voldoende elektriciteit om de problemen met onze kerncentrales op te lossen. De vlinders waren er al weken, en die avond was ik een vrouw met een missie.
“Ga je mee een pizza eten, want voor de studentenresto zijn we al te laat”. Handig te laat, dat wel. Wie begint er nu een relatie in de studentenresto niet waar.
Na een gezellig etentje doolden we door de straatjes van Leuven, plots dan toch hand in hand, terwijl ik koortsachtig nadacht over de volgende stap, want het initiatief werd duidelijk aan mij overgelaten.
Toen, als een deus ex machina, stond daar een ijsjeszaak. Ijsjes en ik, het blijft een combinatie die werkt. Ik vroeg om een mokka-ijsje en kreeg een verbaasde blik van hem. Het was het eerste die avond wat we niet gemeen hadden.
“Hoezo? Lust jij geen mokka-ijs?” vroeg ik onschuldig.
Hij bleef volhouden van niet, maar een vrouw met een missie heeft graag het laatste woord.
“Echt niet?”
“Nee, waarom-”
Ik boog me voorover en kuste hem. Tevreden met mijn gelijk.


De avond was onverwacht mooi en warm, iets heel anders dan dit jaar. En toch... ik smelt weer bij de herinneringen aan dat warme voorjaar en in afwachting van onze veertiende 1 april samen eet ik met plezier mijn mokka-ijsje... dit jaar met een fleecedekentje op mijn schouders weliswaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten